Din arbetsgivare har ansvar att planera arbetsanpassning och rehabilitering, så länge som du är anställd. Planen ska ge dig stöd att kunna arbeta igen.

Arbetsgivare ska alltid skapa en plan för anställda som är långtidssjukskrivna.

Planen ska stödja rehabilitering och underlätta tidig återgång till arbete. Du och din arbetsgivare skapar planen tillsammans. Planen uppdateras kontinuerligt.

Arbetsgivarens ansvar för rehabilitering är reglerat i

  • SFB, Socialförsäkringsbalken
  • arbetsmiljölagen
  • Arbetsdomstolen.

Försäkringskassan kan använda planen vid handläggning.

Om en anställd bedöms ha nedsatt arbetsförmåga i mer än 60 dagar, ska en plan tas fram senast dag 30 i sjukperioden.

I vissa fall, där återgång till arbete antas ske inom 60 dagar eller utan särskilda insatser, krävs endast dokumentation av arbetsgivaren.

Är det uppenbart att den anställda inte kan fortsätta att arbeta behövs ingen plan, men beslutet ska dokumenteras.